Jak se učí facilitace? Klíčem k úspěchu je pravidelný trénink.

11. 8. 2025 - Vojtěch Benda

Často se setkáváme s otázkou, kterou knihu je nejlepší si přečíst, aby se člověk naučil facilitovat. A odpovídáme, že žádnou. Facilitace je totiž dovednost a jako taková se učí nejlépe tak, že ji napřímo děláme. Ideální je samozřejmě situace, když současně víme, co děláme.

Facilitace je to (jako) sport 

Pro lepší porozumění si můžeme facilitaci připodobnit ke sportu. Sportovat se nenaučíte tím, že si o tom budete číst. Není lepší cesty než vyrazit do tělocvičny anebo na hřiště a začít to zkoušet. Pokud sami takovou zkušenost máte, tak si nejspíš si pamatujete, že zpočátku to jde pomalu a ztuha a teprve časem se to začne dařit. Jinak tomu není ani u facilitace.

Klíčem je opakující se trénink. Nejdříve se učíme základy, ty se postupně stávají automatickými a my se můžeme posouvat k pokročilejším dovednostem. Stejně tak se i facilitace skládá z mnoha prvků, které si potřebujeme osvojit postupně. Část z nich je naprostý základ, který by měl umět každý (například setkání dobře uvést nebo umět druhého přerušit, když je to potřeba). Některé facilitační triky pak ovšem ovládají už jen ti nejzkušenější (například jak využít konflikt ve skupině k rozvoji vzájemných vztahů a důvěry). 

Někdy také narážíme na domněnku, že s talentem pro facilitaci se člověk musí narodit. Naštěstí tomu tak není. Stejně jako sport může dělat téměř každý, tak i facilitovat se mohou naučit prakticky všichni. Jen někomu to půjde snadněji, zatímco někdo bude potřebovat více času a více tréninku. 

Facilitace je nejen o učení, ale i o ponaučení se z chyb

Při učení facilitace v zásadě střídáme dva osvědčené postupy. Buď nejprve představíme nový prvek a pak jej jdeme prakticky trénovat. Nebo naopak vyjdeme od zážitku, který následně rozebíráme a učíme se z něj. Takový zážitek může vzniknout v rámci modelové situace, ukázky vedené lektorem nebo během sdílení zkušeností z reálné praxe účastníků. 

A vůbec nevadí, když se při tréninku facilitace něco nepodaří. V rámci učícího procesu je to naopak přínosné. Chyba se totiž stává zdrojem poučení, na co si dát pozor. Proto je tak důležitý tréninkový prostor v bezpečném prostředí na kurzu. Obdobně jako ve sportu – trénink se nevydařit může, horší však je, když se nepovede důležitý závod.

Zkušený lektor je skvělým trenérem pro osobní růst

Pro úspěšné učení se sportu nebo facilitaci je vždy klíčová osoba, která nás učícím procesem provází. Pomáhá nám zaměřovat se na to, co je podstatné a vybírá vhodnou tréninkovou dávku odpovídající naší úrovni pokročilosti. Motivuje nás zkoušet dělat věci jinak a dává nám zpětnou vazbu, jak se nám ve facilitaci daří. 

Podobně jako ve sportu, kde často trénují aktivní nebo bývalí sportovci, tak i u facilitace je ideální, když ji učí ti, co sami facilitují. Potom totiž nejen, že vědí, co dělají, ale také vědí, co učí.

Doporučené kurzy

Další doporučené články